söndag 31 maj 2009

Foto 114 - 47 Barndomsminne

När jag var liten åkte jag till Finland varje sommar.
Kommer ganska långt norrifrån (höjd med Umeå).
Varje hus på landet hade denna vita ros i trädgården.
Finlands Vita Ros eller Midsommarrosen som den kallas i Finland.
Doften är underbar och får mig att minnas alla dessa somrar hos släkten.
Har ett exemplar i min solhörna.
I helgen har de första blommorna slagit ut.
Avslutade dagens trägårds pyssel genom att studera buskens alla hörn.
Smög mig försiktigt bakom efter att ha först tagit in doften.
Gjorde min upptäcksfärd i motljuset bland alla knoppar och enstaka utslagna blommor.
Tänk vilken fördel det är med digital teknik.
Du kan prova dig fram i lugn och ro. Leka med ljuset och bakgrunder. Försöka fånga känslan av denna underbara försommarkväll .




5 kommentarer:

  1. Barndomsminnen är starka! Rosen är vacker.
    Lät som en skön golfhelg, ska lägga banan på minnet:) Har också varit ute på banan idag. Annars har jag mest njutit och grejat i trädgården.

    SvaraRadera
  2. Mmmm så fina minnen..en doft kan verkligen sätta igång en massa känslor och minnen från förr..

    Ja men du visst är det så att kvällsljuset är bästa tillfället att leka med kameran..eller en tidig tidig morgon..det är ju så kul också så man kan inte låta bli liksom..

    SvaraRadera
  3. Ah vita rosor så underbart vackra de är. Jag har en gammal en den sk Husebyrosen, och den är jag rädd om.

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra bilder! Visst kan dofter sätta igång minnen...
    Jag tror den digitala tekniken är det som fått mig att börja fota så mycket. Den passar mig så bra. Jag vill helst ha resultatet direkt...Tänk förr när man först skulle ta alla 24 eller 36 bilder, skicka in dem för framkallning och gå där och vänta...Hur stod man ut? dessutom blev det ju oftast bara en bild på varje motiv....

    SvaraRadera
  5. Ljuvlig är den här lilla rosen. Jag har den i min trädgård och tar mig en liten lukt nu och då. Vacket bild du fångat av den.

    SvaraRadera