måndag 11 maj 2009

Foto 94 - 206 På mitt bord

detta är den bästa boken jag läst om fotografering!
Är du det minsta intresserad av se på bilder, är detta mycket spännande läsning.
Många "Aha" upplevelser.
Rubriken luras lite.
Den är inte bara för de som vill tävla i fotografering utan massor av tankar omkring vad som är en "bra bild".
Vad är en bra bild?
"En bra bild är en bild som har ett värde för dig, en som du får ut någonting av att titta på.Svaret beror på vars och ens värderingar, erfarenheter, kunskaper och smak"
detta skriver Göran Segenholm.Han är journalist, frilansande fotograf och undervisar i praktisk bildjournalistik.(http://www.multijournalist.se/)
Bl.a. beskriver han "hur alla fotointresserade som går från semesterknäpparen till bildkommunikatörer passerar tre stadier". Första där innehållet kommer först. Andra där form och teknik blir en hobby och tredje där budskapet är det viktigaste.
Många inklusive jag är kanske i stadie två?

Skulle kunna skriva hur mycket som helst.Men det är bättre att du läser den själv!Boken är mycket lätt läst.


7 kommentarer:

  1. Såååå intressant..den där ska jag kika efter..mmm det finns olika stadier det känner jag tydligt..

    SvaraRadera
  2. Ja den är bra och Göran Segeholm har jag bla tittat/ lyssnat till lite på kursen "Digital bildhantering". Visst är det sant att steg två är där man är, samt ett virrvarr av "vill- prova-på-fotografering-av-allt"... men kul är det!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Skivs upp på den långa listan över böcker att låna/köpa i Sverige. Stadie två kan nog stämma det ja:)
    Må så gott!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Perfekt på temat och perfekt tips. Det tackar jag för!

    SvaraRadera
  5. Håller med. Det är en bra bok. Skaffade den för några veckor sedan och sträckläste den nästan.

    SvaraRadera
  6. Den boken vill jag ha. Tack för tipset och kommentar hos mig.

    SvaraRadera