söndag 6 september 2009

Foto 169 - 103 Blommor


Skärpa och skärpedjup är ett intressant ämne.
Tom experterna är oense vad dom som är "lagom" skärpa.
Tycke och smak är ju inviduellt.
Det finns ju många olika sett och ge ett foto skärpa.
Dels kan man lita på kamerans egen skärpning om bilden tas i Jpeg.
Annars behöver de flesta digitala bilder extra skärpa.
Detta kan göras på olika sett.
Hittade ett för mig ny metod i en reklam tidning från Scandinavian Photo.
Detta görs i Photoshop.
1. Högerklicka på ditt bakgrundslager och Dublicera lager .
2.Gå till Filter>Annat>Högpass.Dra i radien tills bildens
konturer precis börjar skymta i den grå sörjan.
Ta inte i för mycket. Klicka OK.
3. Byt sedan lagrets blandningsläge till Linjärt Ljus.
4. Om skärpningen känns för stark avslutar du med att sänka lagrets opacitet en aning.

4 kommentarer:

  1. Itressant ska prova det ..najs najs..solrosfält är magiskt..svårfotat men du din bild här är makalöst härlig.

    SvaraRadera
  2. Himla snygg blomma! Det är till och med min favoritblomma bland alla blommor.

    Ja du, det där med skärpa är ett aber för sig själv. Det beror mycket på tycke och smak. Men också på vad som det är som ska skärpas.

    Denna metoden har jag provat på tidigare och gillar den mestadels på just blommor och porträtt. Jag tycker att du fått till en precis lagom avpassad skärpa på din bild!

    SvaraRadera
  3. Tack för det tipset! Det måste jag testa.
    Din bild av solrosen är mycket bra och solrosor sååå fina!

    SvaraRadera
  4. Tack! Det var ett väldigt bra tips. Har alltid kört oskarp mask, men detta var verkligen en höjdare! Alla dina bilder är jättefina, har tyvärr inte tid att lägga kommentarer på alla, men hoppas du ändå uppskattar att jag kikar in. Har missat dig helt hittills...

    SvaraRadera