lördag 6 juni 2009

Foto 120 - 204 Upptagen av

Den här killen såg jag idag i stadens statspark under nationaldags firandet.
Han stog där i grönskan helt upptagen av att äta sin stora glass.
Man kan se hur han njuter av det kalla och söta vaniljen.
Har alltid haft svårt att fotografera människor.
Känner som jag tränger på.
Ännu värre är det att visa fotona här på bloggen.
Ska man lägga ut foton på okända?
Datalagen är väl att så länge fotografierna inte är av ondo är det OK.
Tycker inte att denna söta pojke kan riktigt identifieras på detta foto eller användas på fel sätt, men ändå?....
Vad tycker ni?


6 kommentarer:

  1. Svår fråga. Vad jag funderat på är om man hamnar på foto i tidningen så frågar väl ingen. Tidningens foton läggs ju sedan ut på internet. Så vem kan skydda sej? Tycker absolut att man bör vara försiktig, speciellt med barn. Din bild tycker jag är OK.
    Ser verkligen ut som om han njuter av glassen!

    SvaraRadera
  2. Beautiful light on this boy's hair and his closed eyes make it seem that nothing could be more enjoyable than this ice cream. I like how you chose to capture this from the side.

    SvaraRadera
  3. Glass är gott. Jag kan riktigt se hur han njuter av den.

    SvaraRadera
  4. Vilken bild, rena njutningen för honom men för oss också som titar, hoppas det blir så härligt varmt många gånger i sommar.

    /MB

    SvaraRadera
  5. Det är en intresant fråga du lyfter där!

    Jag har funderat mkt på det och kommit fram till att jag kan lägga upp bilder på främmande människor. Men de ska inte vara negativa bilder av dem utan snarare tvärtom. Jag gillar att fotografera människor och gör det gärna utan att fråga om lov.

    Jag tog däremot några bilder på pojkar som spelade fotboll. Eftersom jag känner en av mammorna var det inga problem att lägga upp bilder på dem. Men jag gör ändå helst barnas ansikten oskärpa för att de inte ska kunna användas i andra sammanhang!

    Jag tror att det är en egna rättspatos som reglerar denna saken eftersom det inte finns 100% regler för just dessa bilderna.
    Kan man fråga om det är ok att använda bilderna frågar man men som i detta fallet med pojken går man inte fram och stör och frågar.

    Det känns som om jag är inne på ett långt resonemang här och avslutar det därför.
    Men som sagt det är en mkt intressant fråga som verkligen tål att diskuteras!

    SvaraRadera